ŠITÍ / KONSTRUKCE STŘIHU / Co je oděvní střih, jak zvolit vhodnou velikost střihu a proč málokomu sedí střihy bez úprav

V dnešním článku bych vás chtěla seznámit detailně s tím, co se vlastně myslí pod názvem střih / oděvní střih. Podíváme se na to, co je to velikostní sortiment, k čemu jsou dobré velikostí tabulky a proč i po pečlivém přeměření a zvolení vhodné velikosti nám střihy bez úprav nesedí.

Konstrukce oděvních střihů - střihy a jejich velikosti, velikostní tabulky
Konstrukce oděvních střihů – střihy a jejich velikosti, velikostní tabulky

1. Velikosti, velikostní tabulky a tělesné rozměry

Spousta začínajících i pokročilých švadlenek si v sobě nosí mylný dojem, že oděvní střih je určitá forma (jako třeba pečící), do které se naskládají ingredience (jako materiál), to celé se chvíli peče (rozuměj šije a zpracovává) a výsledek je zaručený. Bohužel tomu tak není, to prostě a jednoduše není možné. Když se podíváte kolem sebe, málokdy se setkáte s lidmi, kteří mají naprosto totožnou tělesnou konstituci a stejné míry jako vy. Potkat někoho, kdo má stejný obvod hrudi, pasu a sedu jako mám já, problém nebude. Už ale bude malinko problém najít někoho, kdo má stejné míry jako já a navíc je stejně vysoký. A teď si představte, že byste chtěli najít někoho, kdo je stejně vysoký, má stejné míry a dokonce stejné proporce. Rozuměj, stejně tvarované boky, pozadí, stejnou velikost i tvar prsou, stejnou boční délku od hrudní přímky k pasové apod. Pokračovat by se dalo donekonečna. Jednoduše řečeno, našli bychom třeba nějakou Alenu a nějakou Kláru. Obě by byly stejně vysoké, měly by stejné míry. Když bychom oběma udělali odlitky jejich těl. Je jen mizivá šance, že by oba odlitky byly totožné. Takže, jaká je pravděpodobnost, že vaše tělo odpovídá jakési průměrné velikosti? Velmi, ale velmi, malá!

Z čeho tedy vlastně vychází střihy, tvary a velikosti krejčovských panen, když neodpovídají téměř nikomu? Z průměru. Ale z jakého průměru? Z mnoha průměrů všech možných tělesných rozměrů. Pokud máte rádi matiku, pak vám určitě něco říká Gaussova křivka, která reprezentuje právě hustotu pravděpodobnosti normálního rozložení. Pokud si vezmeme v úvahu například velikost košíčků (která odpovídá rozdílu mezi horním obvodem a obvodem pod prsy). Vzali bychom velký vzorek ženské populace, u kterého bychom chtěli zjistit, jaká je nejčastější velikost košíčků. Výsledkem hodnot by byla právě Gaussova křivka. Unifikovaná velikost každého košíčku je 1″ (palec = pro zjednodušení cca 2,5 cm), tedy pokud je rozdíl mezi obvodem hrudníku a obvodem pod prsy 2,5 cm, odpovídá to velikosti košíčku A, pokud je rozdíl 5 cm, odpovídá to velikosti B, pokud je rozdíl 7,5 cm, je to velikost C a tak by se dalo pokračovat. Na ose x si naneseme rozmezí, od kterých budeme říkat, že jde např. o košíček B. Normální rozdělení charakterizují dvě veličiny: střední hodnota μ (v našem případě hodnota 5) a rozptyl σ (v našem případě je to 1,25 – polovina z 2,5 = pomezí mezi velikostmi). Košíček velikosti B tedy charakterizuje rozdíl mezi horním obvodem a obvodem pod prsy v rozmezí 3,75 – 6,25 cm. Což je docela hodně velký rozptyl pro jednu velikost košíčku.

Normální rozdělení - velikost košíčků
Normální rozdělení – velikost košíčků

Při konstrukci střihu se pak počítá s průměrnou hodnotou pro tu danou velikost košíku (2,5 cm pro košíček A, 5 cm pro košíček B atd.), ale žen, u kterých je rozdíl mezi horním obvodem a obvodem pod prsy skutečně právě těch 5 cm, je daleko méně, v našem případě přibližně 10% z celkového vzorku.

Normální rozdělení - velikost košíčku B
Normální rozdělení – velikost košíčku B

Co z toho plyne?

Podle Gaussovy křivky je v ženské populaci necelých 70% žen, které by mohly nosit velikost košíčku B (nehledě na velikost oblečení i další tělesné rozměry). Proto je většina střihů i hotových oděvů vyráběna pro velikost košíčku B. Ale ve skutečnosti, velikost košíčku B skutečně dobře sedí 10% ženské populace. Takže z většiny se najednou dostáváme do malinkaté menšiny. Jinak řečeno, pokud 70% žen nosí podprsenku s košíčky velikosti B (protože taková velikost jim sedí nejlépe”), pouze 10% žen tato velikost skutečně sedí!

Co s tím?

Představte si, že moje základní velikostí tabulka s velikostmi 32 – 62 obsahuje celkem 16 velikostí (ano, skutečně dělám některé střihy až do 16 velikostí). Tyto velikosti odrážejí tři základní tělesné rozměry (obvod hrudi, obvod pasu a obvod sedu). Rozestup pro každou velikost je v daných třech tělesných rozměrech 4 cm (např. obvod hrudníku jde po velikostech takto: 76 cm – 80 cm – 84 cm…).

Tabulka dámských velikostí Prošikulky.cz

Teď si do toho představte, že bych měla vzít úvahu také tělesnou výšku, protože ta hraje také velkou roli. Střihy jsou standardně konstruované pro opět průměrnou hodnotu – výšku žen 168 cm. Tato hodnota opět odpovídá střední hodnotě (tedy vrcholu) na Gaussově křivce. Jinými slovy, průměrná ženská výška je 168 cm, ale žen, které měří skutečně přesně 168 cm je menšina.

A tak si představte, že bych třeba vytvořila ještě 5 velikostních skupin pro tělesnou výšku. Co to znamená? Že pro každou velikosti (32, 34, 36…) by existovalo ještě pět výškových variant. Jednoduchou matikou zjistíme, že by taková velikostí tabulka obsahovala celkem 5*16 velikostních variant, tedy 80! A to pořád není všechno. Představte si před sebou tři ženy, které mají to štěstí, že měří přesně 168 cm. Už už chtějí jásat, jak to vyhrály, ale… Ukáže se, že první z nich má v poměru ke svému tělu hodně dlouhé nohy a kratší tělo, druhá má naopak kratší nohy a dlouhé tělo a ta třetí je tak nějak tabulkově symetrická. Takže, do těch našich 80 velikostních variant bych ještě přidala další tři varianty pro každou velikostní variantu. Protože: délka nohavic, délka rukávů, délka od průramku do pasu apod… Rázem bychom měli celkem 3*80, tedy 240 velikostních variant! A teď si do toho ještě představte, že máme velikosti již zmíněných košíčků, pro zjednodušení řekněme, že jich máme pouze 5. Takže našich 240 velikostních variant vynásobíme ještě 5 – protože košíčky se mohou různit přeci u různých obvodů hrudi, u různých tělesných výšek i u různých typů postav a máme krásných 1.000 velikostních variant! A takhle bych mohla pokračovat dál, protože například obvod sedu neříká vůbec nic o tom, jestli má žena širokou pánev a plochý zadeček, nebo naopak úzkou pánev a vysportovaný kulatý zadeček. U obvodu pasu zase nevíme, jestli je celkově širší a žena má spíše rovnou, chlapeckou postavu a nebo má štíhlou postavu s úzkým pasem a větší bříško, protože je třeba zrovna v očekávání. A asi tušíme, že třeba těhotenské tričko vypadá tvarově jinak, než o číslo větší pánské tričko, ačkoliv výrobkový rozměr pasové šířky (to kolik hotové tričko v pase měří) může být v souhrnu u obou triček stejný…

 

Jeden čas mi poměrně často chodily dotazy typu “Jsem vysoká 175 cm a mám košíčky velikosti A. Nemůžu sehnat střih, který by mi padnul, cožpak na to konstruktéři střihů nebo výrobci oblečení nemyslí? Vždyť takových je nás víc!”. Takže, pokud by zákaznice skutečně trvaly na tom, aby střihový konstruktér myslel na všechny možné varianty, jsou ochotné zákaznice koupit oděvní střih, který bude obsahovat 1.000+ velikostních variant? Opravdu jsou zákaznice schopné se v takovém množství čar a střihových nuancí zorientovat? Ruku na srdce, kolik zákaznic, které si koupí střih, si opravdu umí správně vzít tělesné míry a to dokonce pravidelně a tyto své míry porovnávat s každou velikostní tabulkou u každého střihu? Protože každý konstruktér má své velikostní tabulky… Jsou zákaznice ochotné zaplatit za takový extrémně detailně propracovaný oděvní střih, který by se podle mého skromného propočtu mohl vyrábět klidně i rok?

Tedy, má odpověď na otázku “Co s tím?” je nic! 🙂

Velikostní tabulky jsou skutečně velmi zjednodušené a neodpovídají reálným ženským (ale ani dětským či pánským) tělům, protože kdyby takové tabulky existovaly, nikdo by s nimi v konečném důsledku nechtěl pracovat. 🙂

Takže pokud někdo chce oděv, který mu padne jako ulitý, bude se muset naučit oděvní konstrukci a střihy si konstruovat přímo na míru, nebo si bude muset najít dobrého krejčího, který konstrukce dokonale ovládá. Bohužel většina krejčových také většinou pracuje s hotovými střihy, takže ani krejčí sám o sobě není zárukou kvality.

Nicméně, nebojte, abychom od tohoto bodu neodcházeli úplně pesimisticky, v blízké době se můžete těšit na online video kurz oděvního střihu. Budou dvě paralelní linie, doporučuji je shlédnout obě, abyste měli ucelený obraz, ale můžete sledovat i pouze jednotlivou linii video kurzu. První linie video kurzu bude konstrukce oděvních střihů – tedy jak vytvořit střih na sukni, střih na trupové oděvy, střih na kalhoty apod. a také manipulace s jednotlivými střihy, abyste si ze základní konstrukční sítě uměli vyrobit libovolný oděvní střih. Druhá linie se bude věnovat úpravám střihu a fittingu, tedy tomu, jak dosáhnout s klasickými střihy toho, aby výsledný oděv výborně seděl. Protože půjde o poměrně rozsáhlý formát, je příprava (i celé zpracování video kurzu) časově velmi náročné. První videa z kurzu by měla být dostupná přibližně létě 2019. Pokud nechcete, aby vám novinky utekly, přihlašte se k odběru našeho newsletteru tady: Přihlásit se k odběru novinek.

Oděvní střih - tvorba, konstrukce, jak to funguje
Oděvní střih – tvorba, konstrukce, jak to funguje

Velikost kupovaného oblečení vs. velikost z velikostních tabulek

Velikost oblečení se velmi liší od velikostního sortimentu používaného pro tvorbu oděvních střihů. Posuďte sami, bylo by to fajn, kdyby bylo v obchodech oblečení v 16 různých velikostech. Tam už by si člověk snadno vybral, že ano? Většina prodejců oblečení používá zjednodušené velikosti jako třeba XS – XXXL (což je celkem 8 velikostí, v reálném světě jsou ale dostupné velikosti většinou pouze čtyři, maximálně pět – od S do XL nebo XXL). Setkat se také můžete s číselnými velikostmi, většinou pro dámské oblečení začínají na 36 a končí na 48 (kde ale výrobci v pouhých sedmi velikostech obsáhnou skoro celou populaci). Asi je zřejmé, jak to ve skutečnosti vypadá – ženy, které by se podle velikostního sortimentu pro konstruktérské účely, vešly do velikostí 32 – 38  (rozptyl 12 cm v obvodových tělesných rozměrech) se v obchodě s oblečením všechny většinou spokojí s velikostí S.

Co znamenají velikosti v obchodech

Velikosti oblečení v obchodech jsou úplně jiná čísla, která nemají s velikostmi u střihů nic společného. Skutečně. Často se setkávám s dotazem typu “Koupila jsem si u Vás střih, podle tabulky velikostí mi vychází velikost 42, ale já si v obchodě kupuju velikost 36”. Ano, je to tak, vhodná velikost u střihu bývá zpravidla o jednu až čtyři velikosti větší než velikost, kterou si člověk kupuje v obchodě. Protože velikostní tabulky pro konstrukční účely jsou mnohem podrobnější a přesnější, musí obsahovat také více variant. Velikostí u kupovaného oblečení je na trhu jen několik, proto se “mnoho” žen vejde třeba do velikosti M, ale při šití jsou rozptýlené do několika velikostí.

Konstrukce oděvních střihů - střihy a jejich velikosti, velikostní tabulky
Konstrukce oděvních střihů – střihy a jejich velikosti, velikostní tabulky

2. Co je to oděvní střih

Od velikostí a velikostních tabulek se tedy plynule dostáváme ke střihům. Co je to tedy oděvní střih a k čemu nám je, když už předem tušíme, že nám oděv podle něj nebude dokonale sedět? Tady vám asi zbořím jeden mýtus. Jak už jsem na začátku psala, oděvní střih není nějaká formička na vykrajování perníčků. Oděvní střih není hotová konstrukce pro váš konkrétní výrobek. Jak jsme si v předchozích odstavcích osvětlili, s velikostmi to není jednoduchá věc. Velikostní tabulky jsou tedy velmi zjednodušené a proto i hotové střihy, které vycházejí z různých velikostních tabulek jsou ze své podstaty zjednodušené. Oděvní střih je tedy nástroj, se kterým je potřeba se naučit dobře pracovat. Je potřeba vědět, jak vybrat správnou velikost střihu, i když jsme podle velikostní tabulky v rozptylu několika velikostí. (Jednoduchý návod jak vybrat správnou velikost střihu a jak na úplně základní střihovou úpravu trupového oděvu najdete v tomto videu: Jak upravit střih). Dále je potřeba vědět, proč oděvní střih vypadá tak jak vypadá a jak střih upravit v délkových ale i šířkových rozměrech. Nezbytnou dovedností, která je předpokladem pro zhotovení dobrého oděvu, je také perfektní znalost všech použitých symbolů na střihu a také umění s těmito značkami a symboly pracovat. Představte si střih jako kladivo. Když máte zatlouct hřebík, musíte vědět, jak s kladivem pracovat, abyste hřebík neohnuli, jinak nezdeformovali a abyste se u toho také nezranili. Musíte vědět, kde si vůbec zatloukání hřebíku můžete dovolit a kde by bylo lepší použít šroub. Také byste měli vědět, že existuje celá řada hřebíků a kladívek a celá řada dřevěných ale i jiných desek, do kterých můžete hřebík zatlouct. V našem případě je oděvní střih jako to kladivo. Je to mocný nástroj, se kterým můžeme vytvořit velké věci, ale předpokladem je, že víme, jak se střihem pracovat, jaký střih zvolit, jak střih upravit apod.

Pokud jste si tedy mysleli, že je šití brnkačka, že stačí vzít látku a střih a celé to nějak k sobě sešít, pak byla vaše představa bohužel dost naivní. 🙂 Šití je komplexní dovednost a ne každý ji může dělat v celém jejím rozsahu. Rozuměj, někdo může být skvělý konstruktér, ale se šitím to moc valné není. Jiný ovládá neuvěřitelné krejčovské techniky, ale konstrukce mu nejde. A další může být skvělý návrhář, ale nerozumí si ani s konstrukcí ani se šitím. Proto i vy šití prosím vnímejte trochu v širším měřítku. Ke zhotovení perfektně padnoucího oděvu musíte tedy ovládat úpravy střihu (+ střihovou manipulaci) a celkovou práci se střihy (polohování střihu, přenášení střihu na látku se všemi náležitostmi apod.), dále musíte umět šít, v pravém slova smyslu (tím se má na mysli i správné mezioperační žehlení, stehování a další pomocné práce), a v neposlední řadě byste také měli mít cit pro celkový vizuální dojem.

Oděvní střih - tvorba, konstrukce, jak to funguje
Oděvní střih – tvorba, konstrukce, jak to funguje

3. Cit pro vizuální dojem

Cit pro vizuální dojem je takový můj vymyšlený terminus technicus, který se v angličtině označuje moc hezky a to jako “have an eye”, například “have an eye for a detail”, v kostrbatém překladu by to znamenalo “mít oko”, například “mít oko pro detail”. My bychom asi řekli “mít cit”. Chci tím říct, člověk by měl být schopný objektivně a (sebe)kriticky zhodnotit to či ono. Zhodnotit např., jestli daný střih naší postavě bude vůbec slušet, jestli je barevná kombinace pro náš typ vhodná, jestli je barevná kombinace vhodná pro tento oděvní střih, jestli je zvolený materiál vhodný pro tento střih apod. Jednoduše řečeno, ne každému byla do vínku dána soudnost a cit pro vizuální stránku. Někdo má hudební nadání, někdo má zase to pověstné oko. A právě protože jsme každý tak jiný, nejen co se typu a velikosti postavy týká, ale také v ohledu celkového zevnějšku (charakter teď neřešme), máme neuvěřitelnou moc ve svých rukách. Můžeme se totiž vykašlat na unifikované oblečení z obchodních řetězců!

V neposlední řadě bychom měli mít i cit pro to, jestli jsme vůbec schopní náš vysněný model ušít. Při výběru střihu, látky i barev bychom měli mít na paměti všechny naše tělesné nedostatky i přednosti a s těmi pracovat. Když má žena menší poprsí, asi logicky nebude sahat po topech s příliš hlubokými výstřihy (ty si ostatně může dovolit málokdo 🙂 ). Při vhodném výběru střihu také můžeme často využít drobných lstí, které mohou způsobovat optické klamy. Velmi známé případy nevhodně zvoleného střihu jsou např. ty, kdy má žena krátké nohy a zvolí kalhoty nebo sukni se sníženou pasovou linií – tím se opticky nohy ještě více zkrátí. Těchto střihových úletů by se našlo mnoho, často je to způsobeno jen nevědomostí. Nevědomostí faktu, že oděvem můžeme zakrýt své drobné nedostatky a nebo naopak podpořit naše přednosti.

Co k tomu na závěr?

Ačkoliv se může zdát, že by snad bylo jednodušší se do šití ani nepouštět, není tomu tak.

Jde jen o to, uvědomit si pár faktů:

  • a) oděvní střih je nástroj ne všeobecně platná forma
  • b) návody jsou pouhými vodítky, samotné zhotovení oděvu je čistě na vás – buďte kreativní
  • c) šití oděvů je řemeslo, které obsahuje mnoho různých dovedností – je to tedy proces učení
  • d) řemeslo je vždy potřeba vykonávat s láskou a pokorou

A to je je pro dnešek vše.
Mějte se krásně, Peťa!

 

Pokud chcete vědět více o Gaussově křivce, mrkněte třeba na Wikiskripta.eu.

Stojí za přečtení:

Pokud vás zajímají další návody jak posunout své šicí dovednosti o krok dál, doporučuji si projít:

Mohlo by vás zajímat:


Novinky z Prošikulky emailem

Chcete vědět, co je na blogu nového? Čas od času našim čtenářům zasíláme emailový zpravodaj, pokud chcete novinky dostávat, stačí se přihlásit k jeho odběru:

 Udělení souhlasu se zasíláním novinek: Souhlasím se zasíláním emailovým novinek ze serveru Prošikulky. Emaily neposíláme častěji než jednou týdně.



Co můžete očekávat: Pokud si nepřejete dále dostávat novinky, stačí jednoduše kliknout na odkaz Odhlásit v každém emailu, který vám pošleme, případně nám napiště Váš email na info@prosikulky.cz a my Váš email z naší databáze smažeme.

5 komentářů

  1. Děkuji za parádní článek 🙂

  2. Pingback: Konstrukce střihu / Jak a proč ušít zkušební model - Prošikulky.cz

  3. Děkuji za úžasný článek. Už teď se moc těším na on-line kurz!!!

    • Peťa

      Já moc děkuji za hezký komentář a už se také těším na kurz! 😀
      Hezký den, Peťa

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*